Rotterdam: autoluwe stad in wording

Rotterdam: autoluwe stad in wording

De gemeente Rotterdam heeft de afgelopen gemeenteraadsperiode ingezet op het creëren van een autoluwere en aantrekkelijkere binnenstad. En dat zal ook de komende jaren de inzet zijn: tot 2020 moeten nog 400 parkeerplaatsen per jaar van straat verdwijnen.

De transformatie van stad voor de auto naar City Lounge aan de rivier werd in 2005 al ingezet, nadat stedenbouwkundige Jan Gehl een analyse van de stad maakte. Deze visie werd in 2008 vastgelegd in het Binnenstadsplan ‘De Binnenstad als City Lounge’.

Daarbij werd ingezet op een vergroting van de parkeercapaciteit in parkeergarages, waardoor het aantal parkeerplaatsen op straatniveau verminderd kan worden. Jasper van der Hoop, planoloog bij de gemeente, vertelt dat er inmiddels al 1700 parkeerplaatsen op straat zijn verwijderd. In 2020 moeten dit er 3000 zijn.

Vrijstelling op parkeernormen

Om de ambities kracht bij te zetten, werd in februari de ‘Beleidsregeling Parkeernormen auto en fiets gemeente Rotterdam 2018’ aangenomen. Belangrijkste verandering ten opzichte van de oude normen, is de toevoeging van bijzondere vrijstellingen. Van der Hoop vertelt dat de aanvrager de mogelijkheid heeft de parkeereis te verlagen op basis van bijvoorbeeld nabijgelegen ov-locaties, deelautoconcepten of MaaS-diensten.

“We zien dat vooral jongeren steeds minder vaak een auto bezitten en er in bestaand bouw somsis van een overcapaciteit aan parkeerplaatsen”, zegt hij. “Wij geven de ontwikkelaar daarom de mogelijkheid de parkeernormen te verlagen door middel van bijzondere vrijstellingen.” Als zo’n vrijstelling wordt aangevraagd, vervalt daarmee voor de bewoners of eigenaren vervolgens wel de mogelijkheid om met een volverklaring vergunning op straat te verkrijgen, wanneer de parkeergarage van het gebouw volledig bezet is. In de oude regels was dat nog niet het geval.

Parkeertarieven verschuiven

Ook moet het gebruikmaken van de parkeergarages gestimuleerd worden, aldus planoloog Van der Hoop. En dat gebeurt door de tarieven te veranderen: terwijl het tarief in gemeentelijke openbare parkeergarages de afgelopen jaren werd verlaagd, werd op hetzelfde moment het tarief op straat verhoogd. “Dat vangt het weghalen van de grote hoeveelheden straatparkeerplaatsen op en heeft een stijging van het gebruik van de gemeentelijke openbare parkeergarages tot gevolg”.

Per 1 juli 2017 werd bovendien het parkeertarief op drie P+R-voorzieningen weer gratis gemaakt. Aanvankelijk was het tarief 2 euro per uur, maar dat leidde tot een structureel lagere bezettingsgraad. Volgens Van der Hoop heeft het gratis maken inmiddels al geleid tot een stijging van 30 procent in de bezetting.

Bron en meer informatie: park24.nl, 29 maart 2018

Rotterdam: autoluwe stad in wording

Rotterdam: autoluwe stad in wording

30 maart 2018 / Nieuwsberichten

Rotterdam: autoluwe stad in wording