Copex concurreert op service

Er is veel concurrentie op de vervoersmarkt en dat is een gezonde zaak, zo vindt Chris de Dijker, general manager van Copex (lid van BOR, red.).

‘Het blijft een uitdaging om een goede prijs-/kwaliteitverhouding aan te kunnen bieden.’

Copex bestaat al sinds 1921 en is van oudsher vervoerder van bloembollen. Inmiddels organiseert Copex de logistiek voor uiteenlopende producten van speelgoed tot machineonderdelen. De vestiging in Rotterdam (40 personeelsleden, red.) concentreert zich op maritiem vervoer. Het bedrijf is onderdeel van de Copex groep, maar is een autonome bv en heeft een eigen winstverantwoordelijkheid. De Dijker werkt al 32 jaar bij de firma. ‘We proberen ons op de markt te onderscheiden door meer te doen dan de klant van ons vraagt. Zo kunnen we voor kleine bedrijven uitzoeken welke vergunningen nodig zijn om ergens te importeren en kunnen we de invoerbeperkingen voor hen op een rijtje zetten. Het accent ligt bij ons op service.’

Ook met productkennis wil De Dijker zijn concurrenten een stapje voor blijven. ‘Agrarische producten zijn voor ons nog steeds een nichemarkt, zoals dat heet. We weten onder welke condities, met name de temperatuur en de luchtvochtigheid, specifieke bloembollen vervoerd moeten worden. Daarnaast kennen we technieken om de handel te beschermen, want die is natuurlijk schadegevoelig. Er zijn weinig expediteurs die dat kunnen.’

Vervoer per schip – Copex vervoert van Canada tot Nieuw Zeeland – is nog lang geen achterhaald concept. Het is minder snel dan vliegen, maar met een gedegen planning is het een goede mogelijkheid om de kostprijs van een product te drukken. ‘Vliegen is duur en blijft ook duurder dan maritiem vervoer. Wij profiteren nu van de gevolgen van de kredietcrisis: bedrijven willen producten goedkoper aanbieden en kiezen dus eerder voor vervoer over zee.’

18 september 2010 / Nieuwsberichten

Copex concurreert op service