3x advies: zó kan Rotterdam (economisch) profiteren van Eurovisie Rotterdam

3x advies: zó kan Rotterdam (economisch) profiteren van Eurovisie Rotterdam

Eurovisie komt naar Rotterdam. Maar wat levert zo’n circus de Maassstad eigenlijk op, afgezien van hotelovernachtingen? En wat kan Rotterdam doen om de (economische) spin-off te maximaliseren? Stadszaken legde de vraag neer bij drie experts: econoom Erik Braun, locatiekeuzeadviseur René Buck en communicatiestrateeg Rinske Brand.

Stedelijke ontwikkeling en evenementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De combinatie van een media- en beeldcultuur en een toenemend concurrentieveld tussen steden maakt de wens om een toonaangevend evenement te hebben steeds sterker. Steden voeren openlijk strijd om het binnenhalen van de beste events, en een afwijzing van een bid kan carriërs breken. Econoom Erik Braun, verbonden aan de Erasmus Universiteit en een autoriteit op het gebied van place marketing, heeft wel een verklaring waarom evenementen zo populair zijn. ‘Het is een bij uitstek een voorbeeld van word of mouth: Iemand anders vertelt dat jij leuk bent. Word of mouth is een van de sterkste vormen van marketing die er zijn. Online gaat word of mouth bovendien heel erg snel.’

Maar hij is ook nuchter. ‘Het economische effect van Eurovisie Rotterdam zal niet zodanig zijn dat het de hele investering rechtvaardigt’. Toch is Braun als Rotterdammer trots dat het evenement in zijn stad plaatsvindt. De vraag is hoe Rotterdam er maximaal van profiteert.


Bron en meer informatie: Stadszaken.nl, 2 september 2019


/ Nieuwsberichten