De verkopen in de Nederlandse detailhandel lagen in januari 0,8 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Daarmee houdt de detailhandel de groei vast die in 2014 is ingezet, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.
Er werden net als de afgelopen periode meer producten afgezet. De prijzen daalden wel iets sterker dan in voorgaande maanden.
Eten
Vooral op het gebied van etenswaren en genotsmiddelen werd een hogere omzet genoteerd. Klanten gaven in deze winkels bijna 3 procent meer uit. Deze groei komt vrijwel volledig op conto van de supermarkten. Ook winkels in consumentenelektronica, winkels in woninginrichtingartikelen en drogisterijen deden het beter dan een jaar terug.
Doe-het-zelfzaken
De omzet van doe-het-zelfzaken, winkels in huishoudelijke artikelen, kledingwinkels en vooral textielsupermarkten kwamen wel lager uit dan in januari vorig jaar. Kleding was door het zachte winterweer in de uitverkoop sterker afgeprijsd, aldus het statistiekbureau.
Postorderbedrijven
Postorderbedrijven en internetwinkels bleven het verder goed doen. Zij behaalden ruim 9 procent meer omzet. Daarmee namen hun verkopen wel iets minder sterk toe dan in de afgelopen maanden.
Ondanks de groeicijfers van de laatste maanden blijven de prestaties van de Nederlandse winkeliers echter nog achter bij die van collega’s uit veel andere Europese landen, constateert het CBS.
De Nederlandse detailhandel presteert al sinds de kredietcrisis van 2008 minder goed dan die in bijvoorbeeld België of Duitsland, terwijl deze in de jaren voor de crisis juist sterker groeide. In België bleef het verkoopvolume gestaag toenemen, ook in de crisisjaren. En ook de Duitse detailhandel toonde na 2009 al weer overwegend groei.
Detailhandel houdt groei vast, Bron: De Ondernemer