Zevenenveertig jaar geleden was John Blom (toen 15, red.) ‘jongste bediende’, inmiddels is hij algemeen directeur van Neko Ship Supply BV. Het vak van scheepsleverancier boeit hem, dat is duidelijk. ‘Ik heb een agenda, maar die moet ik soms drie keer per dag bijstellen. De dynamiek van de branche vind ik heerlijk: acute problemen op een goede manier oplossen.’
Neko Ship Supply BV (lid van BOR, red.) is acht jaar geleden voortgekomen uit Kopcke Holland, een grote scheepsleverancier. Dat bedrijf ging failliet en John Blom maakte, met 26 medewerkers, een doorstart. Neko levert onder meer proviand, medicijnen en technische goederen aan grote schepen over de hele wereld, of, zoals Blom het samenvat: ‘We leveren alles wat nodig is om de bemanning te voeden en het schip draaiende te houden’. Onder de klanten zijn onder meer eigenaren van megajachten, cruiseschepen, militaire kampen in het buitenland en grote rederijen. Neko levert voornamelijk aan schepen in de havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen, maar ook bevoorradingen in onder meer Italië en Spanje komen regelmatig voor.
Sinds de start van zijn carrière heeft Blom alle geledingen van het bedrijf doorlopen, van inkoop tot verkoop en alles wat daartussen zit. Uiteindelijk had hij genoeg kennis om Neko op te zetten, vanaf de start in 2002 groeide het bedrijf uit tot tweede scheepsleverancier in de Rotterdamse haven. Productkennis is een belangrijk onderdeel voor succes. ‘Het ene schip bestelt proviand, het andere schip technische onderdelen. De know how is van essentieel belang. Moet er bijvoorbeeld een afsluiter geleverd worden, dan behoort men te weten welke vloeistoffen er doorheen gaan zoals water of zware chemicaliën. Medewerkers moeten verstand hebben van alle voorkomende producten. Aan boord van de zeeschepen loopt die kennis terug. Om kosten te drukken werken ze aan boord vaak met lager geschoold personeel en dat legt een grotere verantwoordelijkheid bij ons als scheepsleverancier.’ De gemiddelde leeftijd binnen Neko ligt tussen de 30 en de veertig; echte jonkies zijn er nog maar weinig. Het duurt een tijd voordat jonge medewerkers zich de nodige kennis eigen hebben gemaakt.
Naast productkennis is service belangrijk voor Neko. Blom:
‘Vaak krijgen we ’s ochtends een aanvraag om ’s middags te leveren. In vier uur tijd moeten we dan alles organiseren. Precisie is daarbij van levensbelang.’
Als Blom spullen levert, heeft de klant vaak weinig tijd om de goederen te controleren. Havengeld is duur, schepen willen zo snel mogelijk doorvaren met hun lading. Ze vertrouwen op secuur werk van de leverancier. ‘Als een kapitein er midden op zee achter komt dat hij technische onderdelen mist, heeft hij een groot probleem. Zij rekenen er op dat als ze 100 moertjes bij ons bestellen, ze er ook precies 100 krijgen. Een goede vertrouwensrelatie met klanten is heel belangrijk.’
Meer informatie op: www.nekoship.nl