Heeft Rotterdam-The Hague Airport bestaansrecht?

Vliegveld Zestienhoven in 1956

De Rotterdamse coalitiepartijen GroenLinks, PvdA en CU/SPG willen Rotterdam-The Hague Airport (RTHA) transformeren tot groene stadswijk met 10.000 woningen en innovatieve bedrijven.

Samen met een aantal oppositiepartijen roepen ze het college op een maatschappelijke kostenbaten-analyse (MBKA) uit te laten voeren naar sluiting en transformatie.

Volgens coalitiepartner VVD genereert de luchthaven echter ‘duizenden directe’ banen. De VVD staat dan ook pal voor het behoud van Zestienhoven. Het is wachten op het standpunt van Leefbaar Rotterdam. Maar deze partij zwijgt in haar verkiezingsprogramma over de luchthaven.

Kleine regionale luchthavens leiden een onzeker bestaan, maar worden tegelijkertijd vaak gezien als aanjagers van de regionale economie. Dat beeld klopt niet, stelden onderzoekers Felix Pot en Sierdjan Koster van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) eerder deze maand in hun onderzoek ‘Small airports: Runway to regional economic growth’.

Als een regionale luchthaven wordt gesteund, zullen daar andere maatschappelijke baten aan ten grondslag moeten liggen dan economische baten, concludeerden de economisch geografen.

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) ontvangt geen directe overheidssteun maar profiteert volgens GroenLinks-raadslid Astrid Kockelkoren, woordvoerder wonen en bouwen, van een ‘belachelijk lage prijs’ die de gemeente voor de gebruikte grond in rekening brengt. De luchthaven is eigendom van de Schiphol Group met de Staat der Nederlanden en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam als aandeelhouders.


Wat vindt het Rotterdams Ondernemersbelang:
– Er moet ingezet worden op het behouden en verder verwerven van bestemmingen voor Rotterdam The Hague Airport. Dit zorgt zowel voor werkgelegenheid als dat het Rotterdam als vestigingsplaats ondersteunt.
– In een mogelijk toekomstige situatie van elektrisch vliegen kan Rotterdam The Hague Airport een grote rol spelen. Te verwachten is dat hierdoor point-to point verbindingen tussen kleinere vliegvelden belangrijker worden. Ook zal de overlast van dit soort vliegtuigen minder zijn.
– In het kader van het optimaal gebruiken van het vliegveld moet de reddingshelikopter uitgeplaatst worden om zo de geluidscontouren te kunnen benutten waarvoor deze zijn vastgesteld; commercieel vliegverkeer.


Bron en meer informatie: Jan Jager, Heeft Rotterdam-The Hague Airport bestaansrecht? Of alleen als woonwijk?, 25 januari 2022


/ Nieuwsberichten

Wij komen graag langs!

Voor kennismaking komen we graag bij u langs, Wilt u de nieuwsbrief ontvangen of geïnteresseerd om een bijeenkomst bij te wonen? Laat het ons weten. U kunt ook bellen met 06-14049910

Met vriendelijke groet,
Pieter van Egmond, voorzitter Rotterdams Ondernemersbelang