Rotterdam The Hague Airport krijgt steeds meer kritiek. Het moet duurzamer. Ook de overlast voor omwonenden moet minder en liefst helemaal verdwijnen. Vanuit de maatschappij en de Rotterdamse politiek klinken zelfs geluiden om het vliegveld te sluiten. Hoe realistisch is dat? Hoe ziet de toekomst van Rotterdam The Hague Airport eruit?
’s Nachts wakker liggen, elkaar niet goed verstaan en een dikke laag vuil op je ramen en tuinmeubels: voor veel omwonenden is het de realiteit. In een poging tot verzoening is de luchthaven in gesprek met gefrustreerde door de gemeente benoemde bewonersvertegenwoordigers. De centrale vraag: hoe kan het vliegveld de overlast beperken? Dinsdag heeft de luchthaven een tussenstand gepubliceerd. Bewonersvertegenwoordigers concluderen dat dit ‘het hoogst haalbare’ is.
Voorstellen zijn oud nieuws
Eén van de grootste bewonersvertegenwoordigers, BTV-RotterdamAirport, was niet aanwezig bij de gesprekken. Zij weigerden een geheimhoudingsverklaring te tekenen, vertelt voorzitter Alfred Blokhuizen. De voorstellen van afgelopen week zijn voor Blokhuizen ook niet nieuw. “Ze zijn ons vier jaar geleden al voorgelegd”, zegt hij. En daar is hij destijds niet mee akkoord gegaan.
Of de andere bewonersvertegenwoordigers akkoord gaan, is ook nog onzeker. Zij gaan de voorstellen eerst aan de achterban voorleggen. In juni hoopt de luchthaven op een definitief compromis. Voor Blokhuizen is de huidige tussenstand niet toereikend. Zo blijven er nachtvluchten mogelijk (behalve tussen 02:00 en 06:00 uur) en staat in het plan dat de luchthaven zelfs zou mogen groeien – op voorwaarde dat dit ‘groen’ gebeurt en geen overlast geeft.
Bron en meer informatie: Is er een toekomst voor Rotterdam The Hague Airport?, Caspar van de Poel, rijnmond.nl, 17 april 2022