KvK waardeloos geworden?

kamer van koophandel nieuwsbericht foto

KvK waardeloos geworden?

De dienstverlening aan ondernemers door de Kamer van Koophandel verandert fundamenteel. Dat is in lijn met hoe anno 2014 wordt gewerkt: de klassieke dienstverlening heeft in het digitale tijdperk zijn tijd gehad.

Als je nu een uittreksel van de KvK wil, dan heb je dat via je eigen pc binnen één minuut, met waarmerk. In het nog-niet-digitale tijdperk moest je naar de KvK toe of werd het uittreksel opgestuurd. Betekent dit dat de KvK nu waardeloos is geworden? NEE. Bij de website van de Kamer komen jaarlijks bijvoorbeeld 25 miljoen (!) bezoeken. Het Handelsregister blijft bij de Kamer van Koophandel. Dat heeft een wettelijke basis. Alleen heeft de KvK wel een digitale beperking ten opzichte van overheidsdiensten: de Kamer mag niet werken met DigiD. Een ondernemer moet voor de afronding van zijn inschrijving in het Handelsregister nog steeds langskomen bij een kantoor van de Kamer voor het vaststellen van zijn identiteit. Het zal nog een paar jaar duren voor dat dat anders geregeld kan worden.

Per 2014 zijn veel kantoren van de Kamer van Koophandel dicht. Er blijven in Nederland nog maar 16 kantoren over. De kantoren in Rotterdam en Den Haag blijven, dit binnen de nieuwe regio Zuidwest, bestaande uit Zuid-Holland en Zeeland. De KvK gaat over naar digitale en vraaggestuurde dienstverlening. De KvK gaat geen adviezen meer geven aan overheden, de KvK gaat zich echt richten op euro’s voor ondernemers. Het handelsregister blijft het fundament, de nieuwe toegevoegde waarde zit in de expliciete keuze voor de groei van de economie en voor het MKB. En wel op terreinen waar andere partijen als de markt en de werkgeversorganisaties niet aan toekomen. Jaap Docter, directeur Regionale Dienstverlening van de regio Den Haag- Rotterdam bij de Kamer van Koophandel licht toe: “De meest gevraagde producten in de Metropool-regio waren tot nu toe het Handelsregister, verbinden, seminars, import en export. Dat blijven we doen, maar op een andere manier. Sneller voor de klant en efficiënter voor de Kamer van Koophandel”.

 

/ Geen categorie, Nieuwsberichten