Wat is er in je bedrijf veranderd door Corona?
- Het is minder gezellig geworden. Alle events zijn gecanceld en we lunchen niet meer samen aan tafel op kantoor. We kunnen niet meer uitwijken naar andere kantoren en zien dus onze collega’s van andere kantoren nauwelijks meer. (CL)
- Omzet is teruggelopen. Vrije werkplek werd door kind ingenomen toen scholen gesloten waren. (RH)
- In mijn bedrijf is er veel veranderd, weinig bezoeken meer zowel hier op kantoor als daarbuiten. (TK)
- We hebben de RIVM regels geïmplementeerd (huishoudelijk/afstand/ed). Twee medewerkers met een medisch verleden werken uit voorzorg thuis. Verder is er niets veranderd. (SL)
- Corona heeft vrijwel ieder individu een spiegel voorgehouden met als resultaat een terugkeer naar eigen waarde, wensen, normen en gedrag. Voor mij een reis die ik mezelf al jaren gun en waar ik andere in begeleid, steun en inspireer. Wat dat aangaat zijn er voor mij alleen maar mooie gesprekken, interessante ontmoetingen en prachtige trajecten bijgekomen. (TT)
Wat ben je en wat blijf je anders doen?
- Het doen van digitale meetings. In veel gevallen is het sneller en soms net zo waardevol als fysiek. Hoewel je soms toch bepaalde aspecten mist, kan het in veel gevallen uitkomst bieden.(CL)
- Niks. We waren al net begonnen meer aandacht naar ons proberen toe te trekken. (RH)
- Toekomst is al veranderd, anders werken, nog meer online en telefonisch. (TK)
- We zijn op dezelfde wijze verder gegaan. (SL)
- Ik blijf de verbinding zoeken met de mens. (TT)
- Veel meer online aanwezig zijn en reclame maken. (PO)
Wat heb je geleerd?
- Dat digitale meetings best efficiënt kunnen zijn. Maar ook dat wij als mensen best inventief zijn en voor veel problemen oplossingen kunnen bedenken. (CL)
- Dat ik al sinds 2006 zo werk, als velen nu zijn gaan doen. Kantoor aan huis icm dropshipping. (RH)
- Alleen afspreken persoonlijk als dit hoogst noodzakelijk is. (TK)
- Ik ben anders gaan kijken naar het fenomeen “thuiswerken”. Ik heb mijn “old school” mening hieromtrent, positief bijgesteld. (SL)
- Eerder een bevestiging van datgene wat bij mij al duidelijk was. (TT)
Welke inzichten kun je je mede-ondernemers meegeven?
- Grijp deze periode aan om nog eens goed naar je business te kijken. Business as usual is niet meer aan de orde. Wees creatief en heb lef om zaken beter, schoner, gezonder en duurzamer te organiseren. Nu actie ondernemen maakt je toekomstbestendig. (CL)
- Ook zonder klant- en life leverancierscontacten kun je een relatie opbouwen. (RH)
- Denk na over de mogelijkheden van thuiswerken. Hiermee bevorder je een goede werk/privé balans (MVO) en kom je tegemoet aan de klimaatdoelstellingen. (SL)
- Sta in je eigen kracht, blijf in beweging en denk ook buiten de box. (TT)
- Ook via video-calls kun je klanten verwerven en vertrouwen opbouwen. (PE)
Hoe zie je de toekomst?
- Ik kijk er niet negatief tegenaan. Ik denk dat we er met z’n allen beter aan doen om te bekijken wat er allemaal wel kan, dan wat er allemaal niet kan, binnen de kaders die er worden gesteld. Ik hoop op een zo groen mogelijk herstel. Dit is de tijd om het roer om te gooien en de bedrijven die dat doen zijn de bedrijven van de toekomst. (CL)
- Moeilijkere tijden zijn aangebroken. Heroriëntatie richting wereldhandel, China, Made in EU wat mijn kansen en die van NL-produktie verbeteren. (RH)
- Zie de toekomst voor bepaalde sectoren zeer somber in.(TK)
- Vooralsnog positief. De ontwikkelingen (groei/krimp) in de maritieme sector (onze grootste opdrachtgevers) zijn nog ongewis. (SL)
- We gaan nog wat uitdagingen tegemoet, er zullen ondernemingen wegvallen er zullen ook mooie nieuwe initiatieven en perspectieven ontstaan. (TT)