Loket voor schrijnende gevallen – Ondernemersvraag Telegraaf – Hans Biesheuvel geeft antwoord

Hans Biesheuvel: ONL

Loket voor schrijnende gevallen – Ondernemersvraag Telegraaf – Hans Biesheuvel geeft antwoord

Bron: ONL, 26 november 2020

In mei nam ik het bijna failliete restaurant op onze camping over. Vol goede moed begon ik samen met de overgenomen werknemers aan deze uitdaging. Vanwege de huidige coronamaatregelen is het restaurant weer dicht. Hierdoor dreig ik nu de tijdelijke contracten van mijn werknemers te moeten beëindigen en lig ik hier wakker van. Welke opties heb ik in deze situatie?

Ik begrijp goed dat je de verantwoordelijkheid voelt en het is lastig om zonder inkomsten werknemers in dienst houden. In jouw geval zit je dubbel klem. Aangezien je medewerkers nog geen 26 weken gewerkt hebben, kunnen zij geen gebruik maken van een WW-uitkering en omdat jij deze zomer het restaurant hebt overgenomen, kun jij geen gebruik maken van de NOW-regeling. Een groeiend aantal werkgevers en werknemers voelt zich dan ook in de steek gelaten door de overheid.

Wat mij betreft komt er zo snel mogelijk een regeling voor mensen en bedrijven die tussen wal en schip vallen. Het moet mogelijk worden dat je als ondernemer die verantwoording heeft genomen, terecht kunt bij een apart loket voor schrijnende gevallen. Hier kunnen specifieke omstandigheden worden beoordeeld of er toch mogelijkheden zijn voor ondersteuning. Een beetje lucht zal voor veel ondernemers al perspectief bieden om naar nieuwe manieren van ondernemen te zoeken. Ook als ondernemers niet direct in aanmerking komen voor regelingen, is het belangrijk dat de overheid samen met ondernemers en werknemers naar een persoonlijke oplossing zoekt. Ik ga er bij minister Koolmees op aandringen hier haast mee te maken!


/ Nieuwsberichten