Op de een of andere manier is het een blinde vlek geweest tijdens de formatie van Rutte III. Waar iedere forens ziet dat het in de spits op de wegen en in de trein volloopt, is er amper extra geld voor infrastructuur. Het gesteggel over de financiering van uitbreiding van de Amsterdamse metro is wat dat betreft exemplarisch. Die zuinigheid zal zich gaan wreken, mogelijk zelfs deze kabinetsperiode als de onstuimige economische groei en de trek naar de stad blijven aanhouden.
Nog voor de verkiezingen riepen partijen in de auto- en transportbranche en ov-organisaties Den Haag op om minstens €1 mrd extra per jaar in infrastructuur te investeren. In ruil was er bereidheid tot kilometerbeprijzing, om ook op die manier de congestie te verminderen. De combinatie was van een verrassende eenvoud; enerzijds een prijsprikkel om de filedruk in de spits te reduceren, anderzijds zorgen voor goede wegen en voor een ov-netwerk dat een volwaardig alternatief biedt voor de forens die toch op pad moet.
Bron en meer informatie: FD, 29 december 2017

Maak serieus werk van bereikbaarheid Randstad: File op de A13