Netwerken = net werken, ‘Hype of bittere noodzaak’? – René Eysink Smeets

Netwerken

Iedere ondernemer weet, dat netwerken belangrijk is voor de continuïteit van zijn onderneming. Contacten onderhouden met bestaande klanten spreekt voor zich. Maar netwerken om in contact te komen met nieuwe klanten, is nog niet voor elke ondernemer een vast punt in zijn agenda. Toch adviseer ik iedere ondernemer dit structureel in te roosteren.

Ongetwijfeld zult u zeggen, dat u daarvoor geen tijd hebt. U hebt -vanwege de economische crisis en de daardoor teruglopende orders- andere prioriteiten aan uw hoofd. Ik durf de stelling aan, dat u netwerken juist in deze tijden tot uw topprioriteit zou moeten bestempelen.
Door te netwerken bent u als ondernemer juist echt aan het werken, namelijk bezig met uw core-business, klantcontacten te onderhouden en in contact komen met nieuwe klanten.

Netwerkactiviteiten kunt u vanuit uw eigen onderneming opzetten: klant- en/of thema-bijeenkomsten organiseren, die u tevens openstelt voor potentiële klanten. Efficiënter is, dat u zich aansluit bij bestaande netwerkorganisaties; het bespaart u veel tijd en kosten m.b.t. de organisatie, resp. marketing van uw goed bedoelde klant- en/of themabijeenkomsten, etc.. Netwerkorganisaties zijn er juist voor om u deze activiteiten te ‘besparen. Zij beschikken al over de kennis/ervaring en hebben al de nodige contacten in de markt.
Maak daar dus handig gebruik van.

Maar wat is effectief netwerken? Velen van u zullen denken aan recepties aflopen, borrels drinken en dergelijke’. Dit is niet wat ik bedoel; Veel te vrijblijvend en levert weinig resultaat op. Effectief netwerken is in gesprek komen met andere ondernemers, resp. -potentiële- klanten op die plaatsen waar zij ook aanwezig zijn. Door met hen op een ongedwongen manier in contact te komen, ontstaat een unieke gelegenheid uw onderneming en vooral u zelf te presenteren.

Bij dat presenteren gaat het niet om een ‘droog’ verhaaltje over uw geweldige product of dienst. Dat onthoudt uw -potentiële- klant toch niet, blijft niet in zijn herinnering hangen. Daar hoor/ziet hij al genoeg van. Uw netwerkcontact is pas effectief als uw gesprekpartner een moment ervaart, dat in zijn herinnering blijft hangen. U dient een ‘beleving’ te bewerkstelligen. Het is net als bij een sollicitatiegesprek: ‘Je hebt maar één kans voor een eerste indruk’ en die moet direct raak zijn. Op basis daarvan is een vervolgafspraak (waarin uw bedrijf, product/dienst wel aan de orde komt) snel gemaakt.
Zo’n beleving ontstaat bij uw gesprekpartner als deze u niet alleen als een prettige persoon ervaart. Hij moet de indruk krijgen, dat u naar hem luistert en zinvolle dingen zegt over zijn ‘probleem’ of vraagstuk. Dus vooral veel vragen stellen over de belevingswereld van uw gesprekpartner; leef u in in die dingen die hem bezig houden en toon warme belangstelling. Laat merken, dat u zijn ‘problematiek’ begrijpt en doe hem ideeën aan de hand, die er toe bijdragen, dat uw gesprekpartner het gevoel krijgt ‘daar heb ik wat aan, interessant, daar wil ik meer over horen’.

Door een beleving te creëren zult u merken, dat netwerken niet alleen leuk is, maar u ook een schat aan nieuwe contacten en klanten (= omzet) oplevert.
En daar gaat het u als ondernemer om, toch?

René Eysink Smeets

Website: www.repairingbalance.nl

/ Nieuwsberichten