Een overgrote meerderheid van de Nederlandse mkb’ers is niet van plan om de komende jaren een elektrische bestelauto te kopen. Dat de aanschaf van dieselbestelwagens fors duurder wordt, verandert daar weinig aan.
Met een lastenverzwaring wil het kabinet ondernemers aanzetten tot het kopen van een elektrische bestelauto. Ze moeten vanaf 2025 een aanschafbelasting, de bpm, betalen voor een nieuwe bestelwagen met verbrandingsmotor. Een bestelbus met een dieselmotor wordt zo’n elfduizend euro duurder.
Ook bij het wegvallen van de bpm-vrijstelling kiest 84 procent van de mkb’ers alsnog voor diesel, blijkt uit een nieuw onderzoek onder duizend ondernemers. Slechts 9 procent van de ondernemers zegt te gaan investeren in een nieuwe elektrische bestelauto.
Een grote groep (48 procent) geeft aan langer door te blijven rijden in hun ‘oude’ dieselauto. Ook wil 27 procent een jonge gebruikte diesel uit het buitenland halen.
‘Maatregelen zijn contraproductief’
Het onderzoek is gedaan door MKB Nederland en VNO-NCW, in samenwerking met acht brancheorganisaties. Voorzitter van MKB-Nederland Jacco Vonhof noemt de kabinetsmaatregelen ‘contraproductief’. “Het maakt de klimaatwinst die het kabinet incalculeert erg onzeker.”
Bron en meer informatie: Onderzoek: mkb’ers stappen niet over op elektrische bestelauto, RTL Nieuws, 26 september 2022