ONL: ‘Invoering zero-emissiezones in 2025 is mission impossible’

ONL: ‘Invoering zero-emissiezones in 2025 is mission impossible’

‘Elektrische vrachtwagen twee tot drie keer duurder en stroomnet vol’

Ondernemers maken zich zorgen over de instelling van zero-emissiezones (ZE-zones) per 1 januari 2025 voor stadslogistiek in dertig tot veertig Nederlandse steden. Vanaf die datum moeten bedrijfsmatige bestel- en vrachtauto’s die binnen deze zone rijden uitstootvrij zijn.

“De kosten van een elektrische vrachtwagen zijn echter twee tot drie keer hoger dan de aanschaf van een dieselvrachtwagen en de levertijden voor elektrische vrachtwagens en bestelbussen zijn te lang. De subsidiepot is al leeg en het stroomnet zit in sommige delen van Nederland zelfs op slot”, waarschuwt voorzitter Hans Biesheuvel van ONL voor Ondernemers. “Op dit moment is de instelling van zero-emissiezones vanaf 2025 een mission impossible.”

Veel ondernemers sloegen alarm bij de ondernemersclub ONL. “Velen willen wel overstappen naar duurzaam vervoer, maar lopen tegen obstakels aan”, legt Biesheuvel uit. Niet alleen de hoge aanschafprijs is een drempel, ook de actieradius is een probleem. Zo moet een bakker, die aan de bel trok bij ONL, niet één maar twee elektrische bussen aanschaffen in plaats van één dieselbus.

“Dat is financieel gewoonweg niet op te brengen voor ondernemers”, zegt de ONL-voorman. “Het invoeren van deze maatregel heeft een averechts effect als de doelstellingen niet realistisch zijn. Je moet je elektrische vrachtwagen wel ergens kunnen opladen en als het stroomnet vol is, wordt dat lastig.”

Subsidiepot al leeg

Biesheuvel prijst het Rijk voor de subsidiepot die beschikbaar is voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens. De dertig miljoen euro van deze zogeheten AanZET-subsidie was echter al binnen één dag op. “Daar moet meer geld voor worden uitgetrokken”, vindt hij. Biesheuvel wijst erop dat veel ondernemers toch in de binnenstad moeten zijn na invoering van de ZE-zones, zoals de evenementenbranche.

“Voor deze branche is het (nog) niet rendabel om over te stappen naar elektrisch vervoer. Vervoer dient enkel ter ondersteuning van hun bedrijfsproces. In de praktijk staan deze vrachtwagens het grootste deel van de dag stil bij een theater of evenement. Gevolg is dat een door een fikse investering in elektrisch vervoer een ticket voor het theater of evenement duurder wordt.”

Logistiek niet op orde

Ook elektriciens en loodgieters komen in de problemen omdat de logistiek voor duurzaam vervoer niet op orde is. Biesheuvel: “Er kan bijvoorbeeld geen laadpaal bij hun huis of bedrijf worden neergezet en ook voor hen is de aanschafprijs hoog.

Sommige ondernemers, waaronder de verhuisbranche, komt al in aanmerking voor een vrijstelling of ontheffing maar niet alle ondernemers die straks vastlopen kunnen hierop rekenen.” ONL voor Ondernemers is blij met een eerdere uitspraak van staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) ‘dat niet het onmogelijke van ondernemers kan worden gevraagd’.

Om er daadwerkelijk voor te zorgen zij daad bij woord voegt, dringt ONL erop aan bij het kabinet om in overleg te gaan met ondernemers over de concrete situaties waar zij tegenaan lopen. “Ik begrijp dat dit een tijdrovende klus is, maar als dit niet gebeurt, komen ondernemers in de knel”, maant Biesheuvel.

ONL voor Ondernemers pleit voor meer subsidiemogelijkheden, maar ook leningen tegen een lage rente voor ondernemers in heel Nederland. Zo startte microfinancier Qredits eerder een soortgelijk initiatief in Overijssel: een duurzaamheidslening voor ondernemers van maximaal €50.000 tegen een rente van 2,5%. “Er is maatwerk nodig zolang de basisvoorwaarden niet op orde zijn. Denk aan vrijstellingen en ontheffingen”, aldus Biesheuvel.


Bron en meer informatie: ONL: ‘Invoering zero-emissiezones in 2025 is mission impossible’, 14 juni 2023


/ Nieuwsberichten

Wij komen graag langs!

Voor kennismaking komen we graag bij u langs, Wilt u de nieuwsbrief ontvangen of geïnteresseerd om een bijeenkomst bij te wonen? Laat het ons weten. U kunt ook bellen met 06-14049910

Met vriendelijke groet,
Pieter van Egmond, voorzitter Rotterdams Ondernemersbelang