Rotterdam The Hague Airport is demoluchthaven in Europees waterstofproject
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) speelt een belangrijke rol in een nieuw Europees onderzoeksproject voor het gebruik van waterstof in de luchtvaart.
Dit project richt zich op het ontwikkelen van technologieën voor het veilig en betrouwbaar gebruiken en tanken van vloeibare waterstof op luchthavens. RTHA is een van de drie luchthavens, naast Stuttgart (Duitsland) en Lyon-Saint Exupéry (Frankrijk), waar demonstraties zullen plaatsvinden als onderdeel van dit innovatieproject.
GOLIAT
Het project, genaamd GOLIAT (Ground Operations of LIquid hydrogen AircrafT), wordt geleid door vliegtuigfabrikant Airbus en bestaat uit elf partners uit acht landen. Het initiatief wordt de komende vier jaar gefinancierd met 10,8 miljoen euro vanuit de Europese Unie via het programma ‘Horizon Europe’.
GOLIAT heeft als doel nieuwe technologieën te ontwikkelen en te demonstreren voor het veilig en betrouwbaar gebruiken van vloeibare waterstof (LH2) op luchthavens. Dit omvat het testen van waterstof tank-technologieën voor grote commerciële vliegtuigen, het uitvoeren van kleinschalige demo’s met waterstofvliegtuigen, en het ontwikkelen van standaardisatie- en certificeringskaders voor toekomstige waterstofactiviteiten.
Vloeibare waterstof
Vloeibare waterstof wordt gezien als een veelbelovende oplossing om de luchtvaart te verduurzamen, doordat het de uitstoot van broeikasgassen vermindert en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verkleint.
Echter, voordat waterstof op grote schaal op luchthavens kan worden toegepast, zijn er nog verschillende stappen te nemen. Dit omvat een beter begrip van hoe waterstof in de luchtvaart werkt, welke regels er zijn, hoeveel het kost, hoe veilig het is en of de benodigde technologieën voldoende ontwikkeld zijn.
Bron en meer informatie: Rotterdam The Hague Airport is demoluchthaven in Europees waterstofproject, Stichting RHIA, 21 mei 2024