Toch Duitse medewerking aan directe intercity Eindhoven-Düsseldorf

Toch Duitse medewerking aan directe intercity Eindhoven-Düsseldorf

Toch Duitse medewerking aan directe intercity Eindhoven-Düsseldorf

Duitsland lijkt toch bereid op korte termijn mee te werken aan de realisatie van een directe intercityverbinding tussen Düsseldorf en Eindhoven via Venlo. Dit wordt al lange tijd gewenst door de Nederlandse overheid. De Duitsers willen aan die verbinding werken, zolang Nederland en België zorgen voor een goede aansluiting per spoor van het Ruhrgebied op de havens van Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge.

Dit schrijft het NRC Handelsblad op basis van een vertrouwelijke brief die Alexander Dobrindt, de Duitse Bundesminister voor Verkeer, heeft geschreven aan minister Melanie Schultz. Volgens het dagblad wil het ministerie van Infrastructuur en Milieu in Nederland de brief nog niet bevestigen, omdat die nog niet ondertekend is. In juni leek een directe intercity tussen Eindhoven, Venlo en Düsseldorf voor 2030 in ieder geval niet mogelijk te zijn.

Spoorverbinding IJzeren Rijn

De goede aansluiting op de havens, is niet de enige voorwaarde van Duitsland. Er moet ook overeenstemming worden bereikt over de ingebruikname van de in 1991 opgeheven spoorlijn tussen het Rurhgebied en Antwerpen, de IJzeren Rijn. Het gebruik van die lijn is discutabel, omdat hij dwars door woonkernen loopt.

Vlaanderen voert nu op verzoek van Duitsland, Nederland en België onderzoek uit naar een alternatieve route die gedeeltelijk langs het IJzeren Rijn-traject loopt en bij Roermond afbuigt naar Duitsland via Venlo. Zo is zowel Antwerpen als Rotterdam ontsloten voor het Rürhgebied. Naar verwachting komt de uitslag van dat onderzoek nog dit jaar.

Bron en meer informatie: ovpro.nl, 6 april 2017

/ Nieuwsberichten