FORUM Rotterdam, een groot bouwproject voor wonen, werken en winkelen in het centrum van Rotterdam is al twee jaar langer aan de gang dan in eerste instantie de bedoeling was. Dit zorgt voor een negatieve impact op financieel vlak voor de kleinere ondernemers die vlak naast de verbouwing gevestigd zijn. In 2017 is de verbouwing in werking gezet, waarbij het eind 2019 af had moeten zijn. Inmiddels zitten we in april 2021, en is het nog steeds niet volledig afgerond.
Een grote Primark gaat één van de nieuwe eyecatchers zijn op de nieuwe Binnenweg, wat ook onderdeel is van FORUM. Toen de sloop van oude gebouwen begon en ze officieel van start gingen met het bouwen van het project, kwamen er hekken en hijskranen. Een onaantrekkelijk gezicht voor potentiële klanten van de kiosken, die een paar meter van deze verbouwing af gevestigd zijn. Mensen kozen hierdoor een andere route, waardoor deze ondernemers een groot verschil in hun omzet zijn gaan merken.
De ingang van Tosti House, een kleine lunchroom die al 14 jaar op de nieuwe Binnenweg te vinden is, staat recht tegenover deze hekken. Hierdoor hadden klanten nog maar een smalle doorgang van zo’n twee meter als ze daar liepen. Doorstroming was er dus steeds minder, en inloop zwakte ook steeds meer af. Yossi Assayag, eigenaar van Tosti House, legde uit dat toen ze begonnen met bouwen, ze de straat open legden en aan riolering begonnen te werken. Niet een heel fraai gezicht voor klanten dus. Mensen die vanuit de Coolsingel naar het Binnenwegplein liepen kozen ervoor om eromheen te lopen, in plaats van langs de zaak. ‘De omzet ging toen echt met 60 a 70% naar beneden.’ Aldus Assayag.
Wel heeft hij een financiële compensatie gekregen voor zijn drastische omzetverlies. ‘Hiervoor heb ik heel hard moeten vechten. Uiteindelijk heb ik met mijn cijfers moeten bewijzen dat ik veel verlies ging draaien.’ Zei hij. Volgens Assayag is Multifast, een vereniging van particulieren die investeren in FORUM, uiteindelijk degene die alle problemen heeft veroorzaakt. Van hen heeft hij dan ook zijn schadevergoeding gekregen. Het is echter alleen om zijn huur te dekken, hij merkt nog steeds een groot verschil. Zowel Tosti House als andere nabijgelegen kiosken hebben gratis reclame gekregen als compensatie. De schutting die om de verbouwing heen stond, werd beplakt met foto’s en teksten zoals: ‘Tosti House is gewoon open’. Assayag zegt dat dit amper terug te zien was in zijn omzet. Zonder de financiële compensatie zou zijn zaak het nooit gered hebben, beweert hij.
Een extra klap die erbij kwam was de lockdown. Mensen hadden niks meer te zoeken in de stad, en vanwege een kleine naamsbekendheid kwamen de bestellingen ook niet binnenstromen. Een moeilijke periode dus. Ook Trattoria Panini, een soortgelijk zaakje vlak naast Tosti House, heeft dezelfde problemen gehad. Yaron Ozanna, de eigenaar van Panini, heeft hiervoor een goede tactiek gebruikt. Hij claimt veel promotie te hebben gedaan via social media, waardoor hij meer naamsbekendheid heeft gekregen en zo zijn zaak staande heeft gehouden. Ook heeft hij gebruik gemaakt van veel actiedeals. ‘We hebben er zelf extra hard aan moeten trekken om Panini staande te houden.’ Aldus Ozanna.
Hij heeft namelijk geen compensatie gekregen van Multifast. Zijn zaak zit er pas zo’n vijf jaar in, kort voordat de verbouwing begon. Zo was het heel lastig om aan te tonen wat de reden van zijn kleine omzet was. Daarnaast heeft hij geen gratis reclame gekregen. Ozanna beweert hier wel naar gevraagd te hebben, maar dat het toen al te laat was. Hij vond dit eigenlijk geen pas hebben; het was niet eerlijk verlopen. ‘Het is moeilijk om te meten wat wel en geen invloed heeft gehad, omdat er te veel factoren meespelen.’ Zegt Ozanna. Helemaal nu het al een stuk meer open is dan voorheen. Er is al een klein terras vlak naast Primark, waardoor het voor klanten weer wat aantrekkelijker is om door te lopen. Het is lastig om te peilen welke factoren dan exact die positieve en negatieve invloed hebben op Trattoria Panini. Het kan bijvoorbeeld te maken hebben met zijn ligging, of de reclame die hij op social media heeft geplaatst. Wel weet hij dat dat verbouwing een zeer negatieve invloed op zijn zaak heeft gehad.
Fred Burggraaf, lid van Robonderneemt (een ondernemersvereniging van Rotterdam-Rijnmond), denkt hier hetzelfde over. Er zijn te veel factoren die meespelen om er precies een vinger op te kunnen leggen. Burggraaf denkt dat het omzetverlies van Tosti House en Panini vooral te maken heeft met ‘het logische gedrag van consumenten’. Als er op een andere plek een soortgelijke onderneming te vinden is waarvoor mensen minder moeite hoeven te doen, spreekt het voor zich dat dat de eerste keuze wordt. Als de zaak uniek is, en in dit geval lekker eten heeft, zullen klanten hier meer voor over hebben om te blijven langskomen.
Er is nog een andere factor wat het moeilijk maakt om de omzetverlies van Tosti House te onderzoeken. Panini zit in dezelfde kiosk als Tosti House. Omdat zij allebei ongeveer hetzelfde product verkopen zijn ze concurrenten van elkaar. Panini draait meer omzet dan Tosti House, wat Panini de ‘sterkere’ concurrent maakt. Omdat Panini ongeveer even lang in deze kiosk zit als dat de verbouwing aan de gang is, zou het zomaar kunnen dat ook de komst van Panini een factor is geweest voor Assayags winstverlies. Burgraaf denkt dat marketing ook een goede zet zou zijn geweest voor Tosti House. Veel mensen nemen niet meer hun boterham met kaas mee naar werk, maar gaan steeds meer met zijn alle wat bestellen als lunch. Door naamsbekendheid op te bouwen worden mensen nieuwsgieriger naar het product en als het aanslaat kan het een magneet zijn voor vaste klanten.
Zowel Tosti House als Panini hoopt dat het project zo snel mogelijk af is. ‘Het heeft te lang geduurd, ik ben er klaar mee.’ Zegt Assayag. Als Primark dan eindelijk geopend is hoopt hij dat hij hiermee nieuwe klanten kan trekken. Nog even volhouden.
Melissa van Noort
melissavannoort@yahoo.com
Bron en meer informatie: Klik hier ->>>